Man är sällan först – ens med sociala medier

Hittade den här spännande artikeln som lite ytligt talar om relationsbyggande i sociala medier i ett B2B-perspektiv. B2C är etablerat och inget jag orkar tala om i det här inlägget.

När det gäller B2B-användandet av sociala medier är det rimligt att man vill nå nya människor. B2C domineras av att nå ungdomar som oftast är högaktiva i dessa forum. Men i B2B-sammanhang är det kanske mer vuxna människor man vill nå. Jag snubblade över den här fantastiska artikeln om olika beteenden hos vuxna respektive ungdomar i sociala medier som kan vara av intresse för att få en god förförståelse inför en charmoffensiv mot din leverantör i Facebook :)

Häromdagen när jag gick till jobbet ägnade jag mig som vanligt åt en massa dagdrömmande. Resultatet av min dagdröm var att jag tjänade oerhört mycket pengar och att jag blev intervjuad i amerikansk TV där jag fick briljera med mitt nytänkande.

Resan fram till den intervjun var en webbtjänst som hette consumerwrath.com, (tyvärr upptagen men consumerwrath.net är ledig – funderar på att köpa den). Hur som haver – en tjänst där konsumenter kan skriva av sig efter en incident med ett företag. Som jag gjort här och här. Många företag med väldigt många kunder har ju redan dessa systersiter där konsumenter vädrar sina åsikter, som Dell har här eller Starbucks här. Som ett svar på detta har företagen skapat egna motsvarigheter för att bättre kunna möta kritiken och visa att man lyssnar, Dell här och Starucks här för att fortsätta exemplen. Detta är naturligtvis helt rätt och ger Dell och Starbucks det som blir värdet i min idé; Möjligheten för vilket företag som helst att kunna få kritik på ett konstruktivt sätt från sina kunder. Hur mycket är en kunds klagomål värt? Om uppmärksamheten på att någonting är fel och så fel att det måste åtgärdas gör att X kunder inte i tysthet vänder sig till en konkurrent kan man börja sätta kronor och ören på dialogen med kunden. Utöver den goodwill som genereras genom att man faktiskt lyssnar.

Webbplatsen går ut på att jag som konsument kan skriva en berättelse om min upplevelse, bra eller dålig, på webbplatsen. Är det Dell som är företaget jag vill skriva om så hittar jag det på www.consumerwrath.net/dell, finns det inte där kan jag lägga till det. På det sättet byggs databasen med företag upp och historier kring dem. Representanter från företaget kan ansluta i egenskap av representant och starta en dialog med de nöjda eller missnöjda kunderna och försöka hantera kritiken.

Förhoppningen är att webbplatsen växer och snabbt dyker upp i sökresultaten vid sökningar på diverse företag vilket tvingar företagen att agera och således spär på värdet i webbplatsen.

Igår fick jag dock till min fasa höra att det redan finns en sådan tjänst. Jag har inte lyckats hitta den än, så om någon vet vad den eller de heter tar jag tacksamt emot den informationen.

/Tobias Franzén

  • Share/Bookmark

Tags: , , , , , ,