F12 Gruppen – ett jäkla fiasko

Ikväll skulle jag och familjen gå ut och unna oss en brakmiddag för att det är måndag. Vi hade bokat borde på Le Rouge för att ta del av deras finanskriserbjudande; 50% rabatt på all mat måndag – onsdagar under februari och mars. När vi bokade bord frågade vi explicit om erbjudandet skulle gälla idag – och ja, det skulle gälla.

Förväntansfulla gick vi dit hela högen och satte oss till bords. Stället är verkligen skönt inrett och alla som jobbar där har tjusiga outfits. Vi började med att beställa varsitt glas champagne och kikade på menyerna. Men innan vi beställde var vi bara tvungna att säkerställa att priserna var rabatterade då det inte framgick på menyn. Och nej, det var såklart inte så. Erbjudandet gällde numera helt plötsligt enbart under februari månad. Servitören var tungen att springa och hämta sin chef som dök upp och verifierade att erbjudandet hade slutat gälla. Vi förklarade att vi hade fått det förklarat för oss att erbjudandet skulle gälla nu och allt de har att säga är: “Jag är hemskt ledsen”.

Jag frågar mig lite, är detta service? Antingen menar de att de har lurat oss men att vi inte ska bli kompenserade eller att vi ljuger och då verkligen inte ska bli kompenserade. Att antyda att kunden ljuger helt utan att följa upp det med: “Jag kan garantera att ingen här har blivit instruerad att säga att erbjudandet skulle gälla i mars” eller liknande är fullständigt oacceptabelt. Speciellt hos ett ställe som gör anspråk på hög nivå på mat, upplevelse och Service.

Det är pinsamt och det är inte första gången jag har haft kass upplevelse av servicen hos F12 gruppen. Förra gången var på F12 där jag och min bror tillsammans med två goda vänner V och H skulle äta middag.

Jag och min kompis V skulle äta varsin avsmakningsmeny och H och min bror skulle äta a la carte. Då blev vi informerade om att det inte gick för sig. Man kunde ju naturligtvis inte äta a la carte och avsmakningsmeny vid samma bord. Det var ett övertramp som vi inte kunde förlåtas.

Vi försökte göra gällande att kunden har rätt och att vi ville äta vår mat så som vi ville äta den och kunde inte riktigt begripa vad problemet var. Hade de varit någorlunda kundorienterade hade de ordnat så vi fick äta det vi ville.

Istället fick vi välja på att alla åt avsmakningsmeny eller att alla åt a la carte. Det slutade med att vi alla åt a la carte – trots att meningen med besöket var att jag och V skulle äta avsmakningsmeny.

Vi hade varit hjälpsamma och föreslagit lösningar på det oöverstigliga problemet att vi ville kombinera avsmakningsmenyer och a la carte. Bland annat genom att gå med på att komprosmissa med den känsla köket ville förmedla med tajmingen och ordningen på rätterna, vi tyckte vi kunde skapa två notor så att köket trodde det var två olika beställningar, vi erbjöd oss att sitta vid två olika bord … allt till ingen nytta. Det var som att de hade bestämt sig för att vi inte skulle få det vi ville. Det smärtar mig något att vi satt kvar och spenderade 3 500 kr på maten – som förvisso höll hög klass. Men den var befläckad med en viss bitter eftersmak av att ha blivit överkörda.

Däremot är jag glad att säga att vi idag ställde oss upp och gick. Jag är ledsen räcker inte för att blidka dessa kunder längre Melker och nu är bojkotten ett faktum.

Pontus – nu kommer jag hem, hoppas allt är förlåtet :)

/Tobias Franzén

  • Share/Bookmark

Tags: , ,